3/4/10

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Murid-murid dan guru-guru berkumpul di hadapan sekolah
bersama sepanduk sebelum perarakan bermula
.

Hari ini dalam sejarah murid-murid dan guru-guru menyambut
Maulidur Rasul dengan berarak keliling
Kampung Orang Asli Bukit Bangkong.

Nampak meriah sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini.

Seorang murid Tahun 3 sedang membacakan ayat-ayat suci Al-Quran.

Persembahan Nasyid oleh murid-murid 5 dan Tahun 6.

Deklamasi sajak oleh adik Ilyanna murid Tahun 3

Ceramah mengenai kisah Nabi Muhammad s.a.w yang
disampaikan oleh seorang penceramah jemputan.


Pada hari ini, 5 Mac 2010 bersamaan 19 Rabiulawal 1413H telah berlangsung satu program sambutan Maulidur Rasul peringkat sekolah di SK BUKIT BANGKONG.

Program yang julung kali diadakan ini yang disambut pada 12 Rabiulawal ini setiap tahun bertujuan untuk mengingati kelahiran nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W .serta perjuangan Baginda yang perlu diteruskan oleh umat Islam pada masa kini. Slogan sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini adalah " MEMANTAP UKHUWAH, MEMPERKASA UMMAH ".

Program di mulakan dengan perarakan beramai-ramai oleh murid-murid serta guru-guru SK BUKIT BANGKONG sambil berselawat ke atas junjungan besar nabi MUHAMMAD S.A.W. Selain upacara perarakan, terdapat juga acara lain yang dijalankan antaranya Bacaan Al-Quran, persembahan sajak dan nasyid dan juga ceramah Maulidur Rasul oleh penceramah jemputan.

Acara kemuncak program ialah acara penyampaian hadiah kepada murid-murid dan guru-guru yang telah memenangi hadiah dalam pertandingan yang dijalankan sebelum ini. Semoga program keagamaan seperti ini akan diteruskan pada tahun hadapan.
InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment

PROGRAM DIDIK HIBUR SEJARAH

Tarikh : 10 April 2019 Anjuran : Guru Pelatih IGP Teknik & Pensyarah Sasaran : Murid Tahap 2 Tempat : SK Bukit Bangkong(A)