Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
Reka bentuk kurikulum berasaskan tiga bidang:
• Komunikasi
• Manusia dan alam sekeliling
• Perkembang diri Individu
Bahan kurikulum:
• Sukatan pelajaran
Reka bentuk kurikulum:
• Linear
Organisasi kurikulum:
Tahap I (Tahun 1,2 dan 3)
• Mata pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
• Mata pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan
Elemen Memahiran berfikir Secara Kritis dan Kreatif Fokus:
3M (Membaca, menulis dan mengira)
Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR)
Reka bentuk kurikulum berasaskan enam tunjang:
• Komunikasi
• Kerohanian, sikap dan nilai
• Kemanusiaan,
• Perkembangan fizikal dan estetika
• Sains dan teknologi
• Ketrampilan diri
Bahan Kurikulum:
• Dokumen Standard Kurikulum
Reka bentuk kurikulum:
• Modular
Organisasi kurikulum:
Tahap I (Tahun 1,2 dan 3)
• Modul Teras Asas, Modul Teras tema dan modul Elektif.
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
• Mata pelajaraan Teras dan Elektif
Elemen Kreativiti dan inovasi, keusahawanan serta teknologi Maklumat dan komunikasi (ICT) secara explicit.
Fokus:
4M (Membaca, menulis dan menaakul)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
PROGRAM DIDIK HIBUR SEJARAH
Tarikh : 10 April 2019 Anjuran : Guru Pelatih IGP Teknik & Pensyarah Sasaran : Murid Tahap 2 Tempat : SK Bukit Bangkong(A)
-
Selaras dengan hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menjadikan subjek Sejarah sebagai mata pelajaran wajib lulus untuk Sijil Pelajara...
-
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) Reka bentuk kurikulum berasaskan tiga bidang: • Komunikasi • Manusia dan alam sekeliling • ...
-
Tarikh : 13 April 2019 Tempat : Dewan Terbuka SK Bukit Bangkong(A) Sasaran : Ahli-ahli Tunas Puteri Daerah Sepang & Murid Prasekolah ...
thank you!
ReplyDeletereka bentuk linear?? bleh terangkan x?
ReplyDeleteThe Heart's vomits : your're welcome
ReplyDeletehaniejots : untuk keterangan lanjut sila rujuk ppk atau link di bawah: http://kulanzsalleh.com/kssr-kurikulum-standard-sekolah-rendah/
apekah kelebihan dan kelemahan kssr..??
ReplyDeletekelebihan: murid tidak terbeban dgn eam
ReplyDeletekekurangan. sebilangan murid akan tertinggal dalam pelajaran dan jurang antara slow learner n yg laju makin ketara
permarkahan: wujudnya prejudis sekiranya tiada pemantauan gurubesar
maklumat lanjut: http://www.paguesthouse.blogspot.com/ 0179881965