12/11/11

Skim Gaji SBPA

Dalam Bajet 2012 kerajaan telah mengumumkan bagi kakitangan kerajaan, satu skim perkhidmatan iaitu skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diperkenalkan bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Bertunjangkan penyampaian perkhidmatan yang mana rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan, maka inisiatif transformasi Perkhidmatan Awam akan dilaksana melalui SBPA yang berpaksikan kepada kepimpinan dinamik, Perkhidmatan Awam kejat, perkhidmatan yang fleksibel, modal insan berkualiti dan saraan yang kompetitif. Ia mengganti Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang berkuat kuasa sejak tahun 2002.

Transformasi Perkhidmatan Awam adalah diperlukan untuk menjayakan agenda pembangunan negara yang termaktub di bawah Gagasan 1Malaysia, Program Transformasi Kerajaan, Model Baru Ekonomi, Rancangan Malaysia Kesepuluh dan inisiatif-inisiatif pembangunan yang lain

Bagi kakitangan kerajaan boleh membaca pekeliling di laman SBPA.Surat Tawaran dan Borang Opsyen SBPA juga boleh didapati dalam laman tersebut.

Terdapat 3 pekeliling (PDF) dalam laman tersebut iaitu;
Pekeliling bagi kakitangan awam yang Umum
Pekeliling bagi guru
Pekeliling bagi PDRM

Untuk melihat cara pertukaran gaji dari skim SSM ke SBPA boleh lihat seperti paparan dibawah;


http://www.slideshare.net/iyatiekuayune/sbpagajiguru-111209023917phpapp02-10554059


No comments:

Post a Comment

PROGRAM DIDIK HIBUR SEJARAH

Tarikh : 10 April 2019 Anjuran : Guru Pelatih IGP Teknik & Pensyarah Sasaran : Murid Tahap 2 Tempat : SK Bukit Bangkong(A)