10/17/11

LINUS : Literacy and Numeracy Screening

NKRA's (National Key Result Area) KPM telah menyasarkan semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan menguasai asas literasi dan numerasi setelah tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012. Program ini melibatkan murid tahun satu yang bermula ada tahun 2010.

Bahagian Pembangunan Kurikulum (PBK) telah dipertanggungjawabkan untuk menerajui usaha mengatasai masalah literasi dan numerasi di kalangan murid sekolah rendah.

Program LINUS : Numerasi : operasi asas matematik dibubal khusus untuk menangani masalah yang dihadapi oleh murid dalam menguasai asas mengira serta memahami idea matematik yang mudah dan mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan matematik dalam kehidupan seharian. Kandungan program telah dipilih dan disusun supaya dapat memberi pengalaman yang cukup kepada murid untuk membina asas yang kukuh dalam membuat pengiraan dan seterusnya membolehkan mereka mengikuti pembelajaran matematik dengan lebih bermakna dan berkesan.

Rasional LINUS
Masalah murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran yang masih belum menguasai kemahiran asas 3M dengan baik belum dapat diatasi sepenuhnya walaupun KPM telah menjalankan pelbagai program pemulihan antaranya ialah:
1. Program KIA2M untuk murid tahun 1 yang telah dilaksanakan pada tahun 2006.
2. Program pemulihan untuk murid tahun 2 dan tahun 3 yang dikendalikan oleh guru pemulihan khas di sekolah masing-masing.
3. Program kemahiran asas membaca, menulis dan mengira untuk murid tahap 2 (PROTIM).
4. PROTIM selepas UPSR.

KPM berpendapat suatu pendekatan yang bersepadu perlu dilaksanakan supaya masalah literasi dan numerasi dapat dikesan dan dipulihkan seawal tahap 1. Perkara ini perlu diberi perhatian yang serius kerana murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M merupakan kumpulan yang berisiko keciciran dan berhadapan dengan kesukaran memenuhi keperluan melanjutkan pelajaran dan kerjaya.

Strategi Pelaksanaan LINUS di sekolah.
Program LINUS ini wajib dilaksanakan di semua sekolah SK, SJKC, SJKT dan SABK. Terdapat 3 peringkat saringan bagi setiap tahun, iaitu:
1. Saringan 1 (Mac)
2. Saringan 2 (Jun)
3. Saringan 3 (September)

Semua murid tahun 1 akan menduduki ujian LINUS Saringan 1 untuk menilai tahap penguasaan kemahiran asas mereka pada awal tahun setiap tahun. Program ini dikendalikan oleh guru BM, Matematik dan Pemulihan. Instrumen dibina dalam dwibahasa iaitu BM-BI, BC-BI dan BT-BI.

No comments:

Post a Comment

PROGRAM DIDIK HIBUR SEJARAH

Tarikh : 10 April 2019 Anjuran : Guru Pelatih IGP Teknik & Pensyarah Sasaran : Murid Tahap 2 Tempat : SK Bukit Bangkong(A)